Nederland heeft zo’n 12.000 bowlers die allen ook lid zijn van de Nederlandse Bowling Federatie (NBF). Deze bowlers zijn lid van de NBF omdat ze zijn aangesloten bij één van de ongeveer 150 bowlingverenigingen van Nederland.

Bowling Vereniging Tilburg, opgericht op 3 oktober 1972, is zo’n vereniging en telt op dit moment zo'n 120 leden. Deze leden variëren in de leeftijd van 8 tot 80 jaar, met recht wordt bowling de actieve sport voor iedereen genoemd. Vrijwel alle leden van de bowlingvereniging spelen in één of meerdere huisleagues. Deze competities werden gespeeld in het onderkomen van de bowlingvereniging; Dolfijn Bowling Tilburg aan de Ringbaan Oost 2a te Tilburg. Helaas is dit bowlingcentrum in maart 2016 afgebrand waardoor de leden van BVT nu tijdelijk onderdak hebben gevonden in Eindhoven. De brand bij Dolfijn Bowling en het uitwijken naar een andere stad had ook grote gevolgen voor het ledental van de vereniging. Veel bowlers verloren hun sportuitrusting in de brand, anderen vonden de wekelijkse reisafstand te groot. Het ledenaantal van BVT zakte daarom van ruim 200 naar slechts 80.

Naar verwachting kunnen we eind 2017 weer terecht in de nieuwe Dolfijn Bowling in Tilburg. Met een prachtige nieuwe bowling met 24 banen hoopt BVT weer binnen afzienbare tijd een gezonde vereniging te worden.

Lid worden van de vereniging

U kunt alleen deelnemen aan de huisleagues als lid van Bowling Vereniging Tilburg. Zo’n lidmaatschap kent vele vormen. De hoogte van uw contributie wordt bepaald door een aantal factoren. Als eerste is er de keuze voor een sportpas of sportpas plus NBF lidmaatschap. Voor deelname aan de huisleagues in Bowling Tilburg is een Sportpas lidmaatschap al voldoende. Met een sportpas plus lidmaatschap kunt u ook deelnemen aan de Nationale competitie of uw kansen wagen in een van de vele toernooien die ieder weekend worden georganiseerd.

De kosten van deze lidmaatschappen inclusief BVT contributie zijn als volgt (seizoen 2017/2018):

Soort lidmaatschap Contributie
Senioren 18 tot en met 21 jaar € 53,00
Senioren 22 jaar tot en met 64 jaar € 58,00
Senioren ouder dan 65 € 53,00
Jeugd € 40,00
Dubbellidmaatschap € 30,00
Eénmalige Administratiekosten voor nieuwe leden € 5,00
Duplicaatpas € 5,00
Overschrijving € 9,00

Voor kandidaat leden jonger dan 18 (Jeugd) gelieve contact op te nemen met iemand van het (jeugd)bestuur.

Download Inschrijfformulier Senioren

Download Inschrijfformulier Jeugd

Bowlingpas

Met uw lidmaatschap bent u lid van Bowling Vereniging Tilburg en de Nederlandse Bowling Federatie. U kunt deelnemen aan de huisleagues van BVT en alle evenementen die door deze vereniging worden georganiseerd.
U kunt eveneens deelnemen aan competities van de NBF en toernooien buiten de eigen vereniging in binnen- en buitenland.

Met uw lidmaatschap kunt u niet alleen deelnemen aan de huisleagues van Bowling Vereniging Tilburg, maar dit lidmaatschap geeft u ook recht op een korting op de baanhuur in vrijwel alle bowlingcentra, en u ontvangt met enige regelmaat Bowlingsportmagazine, een blad gericht op de bowlingsport.

Competities

Als u lid bent van Bowling Vereniging Tilburg kunt u deelnemen aan verschillende competities, ofwel ‘leagues’ genoemd. Deze leagues worden (in het seizoen 2017/2018) gespeeld op de volgende dagen:

Speeldag Aanvang Soort competitie Aantal games Kosten per team per speeldag
Dinsdag 20.30 uur Trio Handicap League 4 games € 38,00
Donderdag 20.30 uur Trio Handicap League 3 games € 28,50

De leagues starten zodra de nieuwe bowling open is. Als u wilt deelnemen aan een league dient u voor aanvang van het seizoen een team op te geven bij het leaguebestuur, tijdens een lopend seizoen met een team aan een league beginnen is slechts bij uitzondering mogelijk.

Scratch of handicap

Een bowlingcompetitie speelt men op een speeldag een wedstrijd tegen een ander team uit de competitie. Als men in een game met het team meer pins weet te scoren dan de tegenstander levert dat twee punten op. Om de niveauverschillen tussen de bowlers te verkleinen worden de leagues van BVT gespeeld met een handicapformule. Hierdoor kan ook een beginnende bowler zonder problemen meespelen in de huisleagues. De bowlingcompetities beginnen in september en duren zo’n 36 weken. Het einde van de competities is in mei. De speelkosten bedragen voor deze games worden dezelfde avond voor aanvang betaald bij het leaguebestuur.

Als lid van Bowling Vereniging Tilburg kunt u ook deelnemen aan de regionale en landelijke competities. Deze leagues worden vaak eens per maand gespeeld, telkens in een ander bowlingcentrum. De regionale competitie speelt, de naam zegt het al, in uw eigen regio en bestaat uit teams van drie personen. In de nationale competitie is er keuze uit vijfmansteam- en trio-competitie. Deze competities worden gespeeld op scratch-basis (zonder handicap). Het zijn meestal de wat meer ervaren bowlers die in deze competitie spelen.

Trainingen

Om u te bekwamen in de bowlingsport loont het zeker de moeite eens een cursus te volgen. Het zal uw gemiddelde (en bowlingplezier) zeker ten goede komen. Sinds augustus 2010 is op baan 1 t/m 4 het Kegel Training Center Europe NL gevestigd. Hier kunnen zowel beginner als gevorderde met moderne technieken zoals video en C.A.T.S. terecht voor training en instructie. Bowlers uit binnen en buitenland maken gebruik van deze faciliteit.

Gekoppeld aan het trainingcenter vind u een van de best uitgeruste proshops van Nederland. Bij Dolfijn Proshop kunt u terecht voor al uw bowlingmaterialen, ballen, schoenen, tassen. Merk het verschil dat bowlen een stuk eenvoudiger wordt met uw eigen, op maat geboorde bowlingbal.

Toernooien

Naast de bowlingcompetities kunt u deelnemen aan toernooien. De eerste kennismaking is meestal met een van de huistoernooien van Bowling Vereniging Tilburg. Dit zijn vaak zogenaamde ‘gezelligheidstoernooien’. Verder kunt u (met een sportpas plus) deelnemen aan de diverse toernooien die ieder weekend in binnen- en buitenland worden gehouden. Ook hier is er onderscheid in scratch- en handicap-toernooien. Een van de oudste en bekendste toernooien van Nederland, het Bronzen Schietspoel Toernooi, wordt in Tilburg georganiseerd. Dit toernooi is opgenomen in de European Bowling Tour (EBT). Dit staat garant voor deelname van vele topspelers uit heel Europa.

Kampioenschappen

Ieder jaar organiseert Bowling Vereniging Tilburg de Tilburgse Kampioenschappen Bowling. Als lid van BVT kunt u hieraan deelnemen. Deze kampioenschappen vinden plaats in overleg met het bowlinghuis. De winnaar en winnares mogen zich een heel jaar lang Tilburgs Kampioen Bowling noemen. Daarnaast worden door de Nederlandse Bowling Federatie de Provinciale en de Nederlandse Kampioenschappen georganiseerd. Afhankelijk van uw lidmaatschap kunt u hier aan deelnemen.

Jeugdbowlen

Bowling Vereniging Tilburg heeft een zeer actieve jeugdafdeling met zo’n 30 jeugdleden. Deze jongens en meisjes spelen onder begeleiding op woensdag van 18.30 tot 20.00 uur. Er zijn zelfs trainingen door de ervaren coaches van het Kegel Trainingcenter Europe NL. Informeer naar de speciale folder over Jeugdbowlen, verkrijgbaar bij het jeugdbestuur.