bls2018Op de leagueavond van dinsdag 6 februari jl. is BVT gestart met de automatische scoreverwerking. Bij het starten van de leagues worden de namen naar de baan gestuurd en achteraf kunnen we de scores importeren in het leagueprogramma. Hoewel alle handelingen voor de bowlers eenvoudig en duidelijk zijn, bleek afgelopen dinsdag dat er voor sommige teams toch een extra uitleg nodig is.

Bij de start van de league worden de teamopstellingen naar de baan gestuurd. Op de monitor staan drie spelers en zodra er een bal gegooid wordt gaat het klokje van de ingooitijd lopen. Waarschijnlijk moet een team nu nog één of twee dingen regelen:

1. De juiste spelers op het scherm
  2. De spelers in de goede volgorde plaatsen

Stap 1: Om de juiste spelers op het scherm te krijgen, of om na een game een speler te wisselen kiest u Menu > Bowlers > Substitute Bowler. Daarna kiest u de speler die niet aan de game deelneemt via de toetsen 1, 2 of 3 waarna er een scherm verschijnt waarmee u de vervanger kunt selecteren. Gebruik de pijltjestoetsen om door de beschikbare spelers te bladeren of toets de eerste letter van de voornaam. Gebruik de OK toets om uw keuze te bevestigen. Kies alleen een speler die ook op uw scoreformulier staat en wissel alleen de speler die niet aan het spel deelneemt. De volgorde wordt bepaald in stap 2.

Stap 2: Om de volgorde te wijzigen kiest u Menu > Bowlers > Line up. Daarna kiest u met de cijfertoetsen 1, 2 of 3 de speler die niet op de juiste postitie staat (laagste HCP hoort bovenaan te staan) en verplaats deze speler met de pijltjestoetsen.

Dit zijn de enige twee handelingen die u moet verrichten. De andere opties NIET gebruiken!!! Daarmee maakt u namelijk wijzigingen in het leagueprogramma. Door bijvoorbeeld 'Remove bowler' te kiezen wordt deze speler uit het leagueprogramma gegooid en worden alle scores van deze speler verwijderd. Hetzelfde geldt voor 'Change Name', je veranderd dan de naam van de speler, maar de scores (van de oude naam) blijven behouden. In het leagueprogramma staat dan waarschijnlijk twee keer dezelfde spelernaam maar met verschillende scores.

In de komende weken gaan we kijken of we deze opties uit kunnen schakelen en moet er nog een koppeling met de PC in de bestuurskamer worden gemaakt zodat we de scores ook op deze website kunnen plaatsen. Omdat het werken met deze programma's voor ons ook nieuw is heeft dit echter tijd nodig, en helaas ging er afgelopen dinsdag al weer veel tijd verloren met het herstellen van de gemaakte fouten.