Het wekelijkse ritueel op de donderdagavond. Ruim voor de eerste bowlers arriveren zit Frits al klaar met z'n administratie. De scoreformulieren liggen op de baan, we zijn er klaar voor!

De eerste bowlers komen binnen, lopen naar de banen om te kijken waar ze moeten spelen. Sommigen gaan naar Frits, vragen op welke baan ze moeten zijn. Op de vraag in welk team ze spelen volgt een stilte... Sommige spelers komen de baanhuur afrekenen. Iedere week dezelfde vraag: "Hoeveel is het?". Sommigen willen per persoon betalen, maar daar doet Frits niet meer aan. En als er per team wordt afgerekend komt er steevast een briefje van 50 of twee van 20 en één van vijf tevoorschijn.

Dan loopt het tegen acht uur, het tijdstip waarop de league moet beginnen. De meeste spelers zijn aanwezig en staan klaar om in te gooien. Frits moet zelf ook bowlen maar nog lang niet alle teams hebben afgerekend, terwijl ze al wel op hun banenpaar staan. En dus blijft Frits trouw aan z'n tafeltje zitten wachten tot alle teams hebben betaald. Naarstig op zoek naar wisselgeld want gepast betalen daar doen we niet aan. Een enkel team komt nog om één voor acht binnen en loopt rechtstreeks naar het banenpaar, Frits gaat er zelf maar achteraan want de andere 17 teams staan ongeduldig te wachten tot de banen worden aangezet.

Het is iets na achten, Frits geeft me het teken dat alle teams hebben betaald en de banen worden aangezet. Snel naar m'n banenpaar, schoenen aan, bal klaarleggen en nog de laatste minuten van het ingooien meepakken. Frits is al blij als hij nog twee ballen kan ingooien.

Wat kunt u doen om Frits te helpen?

• Zorg dat u op tijd aanwezig bent!
  • Ga eerst langs Frits om de baanhuur af te rekenen!
  • Betaal gepast!* Het is 42 euro en u hebt steeds een week om dat voor elkaar te krijgen!
  • Speelt u mee met de brackets? Opgeven kan nog de hele eerste game maar ook hier wordt het op prijs gesteld als er 10 minuten voor aanvang is betaald.

* U kunt er ook voor kiezen om het hele seizoen vooruit te betalen. Er zijn al teams die hier gebruik van maken. Informeer bij uw bestuur naar de mogelijkheden.

Conclusie: De leagues worden mogelijk gemaakt door een aantal vrijwilligers. Bezorg deze mensen ook een leuke leagueavond door op tijd aanwezig te zijn en gepast te betalen. Na afloop het scoreformulier (ingevuld) inleveren bij Berry Termeer.

Luc Jansen